نوبت عاشقی – محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و گروه عارف

nobate-asheghi-mohammadreza-shajarian-parviz-meshkatian-aref-ensemble

 

 

نوبت عاشقی – محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و گروه عارف

با تشکر از فرید عزیز که اینکار رو با ما در اشتراک گذاشتن

 دانلود یک‌جا

قسمت ۱
قسمت ۲

مرجان کشانی ?

پخش آنلاین

 

از هرچه میرود سخن دوست خوشتر است
پیغام آشنا نفس روح پرور است
هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
کاش آن به خشم رفته ما آشتی کنان
باز آمدی که دیده عشاق بر در است
جانا دلم چو عود بر آتش بسوختی
وین دم که می‌زنم ز غمت دود مجمر است
سعدی خیال بیهده بستی امید وصل
هجرت بکشت و وصل هنوزت مصور است
زنهار از این امید درازت که در دل است
هیهات از این خیال محالت که در سر است

**************

سرو سیمینا به صحرا میروی
نیک بدعهدی که بی ما می‌روی
روی پنهان دارد از مردم پری
تو پری روی آشکارا می‌روی
ای تماشاگاه عالم روی تو
تا کجا محو تماشا میروی
می‌نوازی بنده را یا می‌کشی
می‌نشینی یک نفس یا می‌روی
ما خود اندر قید فرمان توایم
تا کجا دیگر به یغما می‌روی
گر قدم بر چشم من خواهی نهاد
دیده بر ره می‌نهم تا می‌روی
ما به دشنام از تو راضی گشته‌ایم
وز دعای ما به سودا می‌روی
گر چه آرام از دل ما می‌رود
همچنین می‌رو که زیبا می‌روی
دیده سعدی و دل همراه توست
تا نپنداری که تنها می‌روی

**************

گفتم آهن دلی کنم چندی
ندهم دل به هیچ دلبندی
وان که را دیده در جمال تو رفت
هرگزش گوش نشنود پندی
خاصه ما را که در ازل بوده‌ست
با تو آمیزشی و پیوندی
به دلت کز دلت به درنکنم
سختتر زین مخواه سوگندی
یک دم آخر حجاب یک سو نه
تا برآساید آرزومندی
کاشکی خاک بودمی در راه
تا مگر سایه بر من افکندی
چه کند بنده‌ای که از دل و جان
نکند خدمت خداوندی
سعدیا دور نیک نامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی

(Visited 1,343 times, 6 visits today)

This Post Has Been Viewed 10,825 Times

17 thoughts on “نوبت عاشقی – محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و گروه عارف

  1. با سلام به شما دوست بزرگوار …همیشه هر وقت به دنبال اثری نایاب در موسیقی سنتی میگردم یاد وبلاگ شما میافتم …نکته جالب اینجاست که یا اون مطلب رو دارید … یا به فاصله دو سه روز شیر میکنید !!!انگار درست مثل هم فکر میکنیم !باید انسان بزرگی باشید …به اندازه تمام این سالها که ازتون دانلود کردم و حتی یک کامنت هم نگذاشتم ازتون ممنونم …

  2. آقایان چرا مرددم را سر کار می گذارید چرا ما ایرانیا ها اینقدر بی فرهنگ هستیم چرا هیچ کاری را درست انجام نمی دهیم . انتظار شجریان وقتی که دانلود می شود پوشه خالی است این تعریف تمجید هم از شما هم تو خالی است

    1. سلام و احترام! آنچنان که این کمترین می فهمد، اینگونه سخن راندن با دوستانی که به هیچ چشمداشتِ نان و نامی خالصانه ذخایر این فرهنگ غنی را به رایگان نشر می دهند، حقا شایسته و بایسته نیست! اگر چه گفته اند: اگر هر چه دلت بخواهد بگویی، هر چه دلت نمی خواهد می شنوی!

  3. سلام به شما بزگواران
    ببخشید میشه بفرمایید این کنسرت مربوط به چه سالیست؟؟
    و اینکه مربوط به کدام سلسله کنسرت هایی است از گروه عارف هست و آیا مربوط میشه به کنسرت هایه آلبوم دستان؟؟
    در غزل اول بیات ترک بود و انگار در غزل دوم انگار استاد مخالف سه گاه خوندن درسته؟؟
    آیا اجرای کامل اون جایی موجوده؟؟
    سپاس فراوان از شما…

  4. سلام ببخشید لطفا اگه میشه این کنسرت نوبت عاشقی رو ترک بندی کنید و ترتیب اش رو هم درست کنید.به احتمال زیاد این ترتیب اصلی نیست مثلا قسمت اول با ساز و آواز نوا شروع میشه(با نی و کمانچه)بعدش قطعه چکاد در چهارگاه رو اجرا میکنند که اصلا ربطی به هم ندارند پس یا این چکاد متعلق به یک کنسرت دیگه هست یا اینکه در قسمت دیگر این کنسرت اجرا شده .در اواخر قسمت دوم هم بعداز اینکه چهارمضراب رو اجرا میکنند قسمتی از کنسرت دستان(بخش حصار که با تار پیرنیاکان هست)میاد و باید این قسمت حذف بشه.

  5. درود بسیار و سپاس بیکران از زحمات شما
    در ابتدای بخش دوم این مصراع خونده میشه : آمدی وه که چه مشتاق و پریشان بودم!
    بلافاصله توضیحاتی که من نمیفهمم چیه و بعد آوازی دیگر
    ادامه اون آواز وجود داره؟
    من بسیار مشتاق شنیدنش هستم

    1. باسلام وسپاس از کلیه زحماتی که میکشید اجازه میخوام نکته ای را در دنباله نظریات دونفر قبل بصورت سوال اضافه کنم.

      حضرت استاد معمولا هر غزلی را که میخواند در کارهای رسمی یا غیررسمی تقریبا بدون استثنا با بیت اولش شروع میکند وسپس آواز را با چند بیت دیگر از همان غزل ادامه میدهد و کاری را بخاطر ندارم که بصورتی غیر از این روش اجرا شده باشد.

      اما “آمدی وه که چه مشتاق و پریشان بودم ” مصرع اول بیت اول غزلی ناب از شیخ اجل میباشد که در نتیجه باید بطور منطقی در این آواز مصرع دوم همین بیت و سپس چند تا از ابیات بعدی همین غزل خوانده شوند. ولی متاسفانه آواز با همان مصرع اول بیت اول تمام میشود یعنی کاری که استاد هیچ وقت انجام نمیدهد.

      آیا امکان داره توضیحی در مورد این وقفه در اجرای آواز و نیز نوعی ناموزونی که در دنباله کار محسوس است را بفرمایید؟

      آیا دوستان آلمانی زبانمان نمیتوانند محبت نموده و ترجمه توضیحاتی که بزبان آلمانی در مورد این کار و همچنین در مورد غزل سعدی داده میشود را برایمان نقل کنند تا شاید احتمالا رشته کار و ترتیب قسمتهای مختلف این فایل را دریابیم.

  6. این کنسرت از بهترین کارهای موسیقی معاصر ایرانه خصوصا قسمت نوا. حیف که هرگز و هرگز نتونستم این کار رو به صورت کامل پیدا کنم با وجود این که بیش از بیست ساله دنبالش هستم. انصافا سازی که پیرنیاکان زده استثنایی هست. هرگز کار دیگری از ایشون نشنیدم که با این قدرت و زیبایی و کم‌نقصی تار زده باشه و جواب آواز داده باشه. و آواز شجریان هم در نهایت اقتدار و زیبایی. فقط یک بار تحریر بعد از «تا مگر سایه بر من افکندی» رو گوش کنید تا ببینید این مرد چه توانی در اجرا داشته. مسحور کننده‌ست. و صد البته مشکاتیان نابغه با این آهنگسازی و نوازندگی فاخر… و عندلیبی و دیگران… بی‌نظیره بی‌نظیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.