خصوصی
۴

محمدرضا شجریان و محمد موسوی – گلستون آذرستونه به چشمُم (پالایش شده با کیفیت عالی)

4 دیدگاه در “محمدرضا شجریان و محمد موسوی – گلستون آذرستونه به چشمُم (پالایش شده با کیفیت عالی)

  1. با درود فراوان و سپاس از زحمات شما
    متنی در ادامه نوشته ام (صرفاً از سر دلسوزی و نگرانی) و برای تارنمای شب عاشقان هم خواهم فرستاد. در صورت صلاحدید لطفا به اطلاع کاربران تارنمای خوبتان برسانید. سعی کردم مختصر باشد ولی اگر نیاز به توضیح بیشتری بود بفرمایید تا صحبت کنیم.

    خوشبختانه چند روزی است که تارنمایی جدید با نام «شهنوازان» در زمینه موسیقی اصیل ایرانی شروع به فعالیت کرده است. بدون توضیح اضافه، توجه کاربران این تارنما را به نکات بسیار مهم زیر جلب می کنم. امیدوارم مورد استفاده واقع شود:
    ۱- اینکه یک مرجع و منبع جدید برای موسیقی دوستان فراهم شده و بسیار هم شکیل و زیباست، بسیار خوب و قابل ستایش است.
    ۲- همه کارهایی که در این تارنما ارائه می شود، دارای این برچسب است: «پالایش شده با کیفیت عالی». متاسفانه تا جایی که من بررسی کرده ام، پالایش این آثار بیشتر بر مبنای استفاده از یک یا چند فیلتر می شود که بخش زیادی از ارتفاع امواج صوتی را می کاهد و به این ترتیب از حجم و طنین صدای اثر به مقدار قابل ملاحظه ای کاسته می شود. برای مثال اگر شما نوشته ای هر چند مخدوش را به خط پدربزرگتان با قلم نستعلیق داشته باشید، نمی توانید ادعا کنید که وقتی آن را با رایانه تایپ کرده اید، کیفیت کار بهتر شده است. شاهد این مدعا هم حجم مگابیتی آثار ارائه شده در این تارنماست که در حد فرمت های mp3 است. منظورم این است که همان بلایی که هنگام تبدیل یک فایل موسیقی از فرمت wave یا flac به mp3 می افتد و گوش بسیاری از ما به این تفاوت خیلی حساس نیست یا اهمیت نمی دهد، در این پالایش های کامپیوتری هم متاسفانه روی می دهد.
    ۳- برای نمونه یکی از آثاری که در شهنوازان ارائه شده، آهنگ «طاقتم ده» است که در آن بخش زیادی از ارتفاع فرکانس ها از بین رفته و مقداری صدای کار زیاد شده است. به همین دلیل گوش های حرفه ای آن را به اصطلاح «تیز» تشخیص می دهد. اصلاً بحثم این نیست که چون ما به همان خش خش صفحات گرامافون و هوم هوم کاست ها عادت داریم، این پالایش را تیز می شنویم بلکه این را می خواهم بگویم که برای پالایش «درست»‌ یک اثر موسیقایی هم به نسخه اصلی (استودیویی) آن اثر نیاز است و هم کار بسیار هزینه بری است که نیاز به استودیوهای گرانقیمت دارد و تازه شاید در نهایت نتیجه راضی کننده نباشد. یعنی تنها با در اختیار داشتن یک کیفیت خوب از یک قطعه و استفاده از فیلتر نمی توان مدعی شد که پالایشی در حد عالی صورت گرفته است.
    • اگر همین قطعه بخواهد با کیفیت تقریباً عالی ارائه شود حجمی خواهد داشت معادل حدود ۷۰ مگابایت نه ۱۰ مگابایت که در حد یک mp3 معمولی است.
    ۴- همین مسئله مرا بر آن داشت تا از طریق تارنماهای خوب شما (شب عاشقان – خصوصی) این مسئله را به کاربران هشدار دهیم که به هیچ عنوان کارهای عرضه شده این چنین را با کارهای قبلی جایگزین نکنند بلکه هر دو نسخه را نگه دارند.
    ۵- آنچه گفتم صرفاً یک انتقاد علمی بود که برای استفاده کاربران عزیز موسیقی ایرانی نوشتم. در عین حال زحمات همه دوستان را باید ارج نهاد که به فرهنگ و موسیقی این مملکت خدمت می کنند. خود من یکی از آثار تکنوازان را که نداشتم، در تارنمای شهنوازان پیدا کردم. دست همه دوستان درد نکند.

    • دوست عزیز.حرفای شما درست.شما که لالایی بلد هستید چرا خوابتان نمیبرد.شما که اینکاره هستید.کار رو کنید عزیز.
      در ضمن یک سایتی پیدا شده داره قوت میزاره.انرژی میزاره.کارهاشم انصافا عالی هستن.با کیفیت هستن.
      ما ایرانی جماعت لیاقت محبت و لطف را نداریم.ببینید آخر میتوانید کاری کنید با حسادت و بحث های حاشیه ای این سایت خوب هم برود و دیگر ادامه ندهد؟بس کنید لطفا.این حاشیه ها و این مسائل الکی چه فایده ای دارد
      باید بپذیریم این تارنمایی که اشاره کردید.کارش را به خوبی بلد هست.من اتفاقا ایمیل زدم به مدیریت سایت و به او مطالب شما را گفتم.و تنها به من این پاسخ را دادند.که از کوزه همان تراود که در اوست.
      اگر شما کار بهتری در دست دارید بسم الله.رو کنید ببینیم شما درست میگید یا نه.اصلا خود شما باشی وقت با ارزشت را میگذاری و یک همچین سایتی درست کنی.انتقادهای ما ایرانی ها واقعا جالب است/همیشه تو هر سایتی هر جای اینترنت که ببینید یک ایرانی فضا را به آشوب و حاشیه میکشاند.نمیگذارند با آرامش در اینترنت به جستجو بپردازیم.نت گردی بکنیم.
      انصافا کارهای ایشان را با آلبومها و قطعاتی که داشته ام قیاس کرده ام.خیلی مال این گروه بهتر است و با کیفیت.
      با این حرفها این عزیزان را هم فقط دلسرد میکنیم.وقتی مدیر خصوصی این تارنما را معرفی کرده و گفته کارشان خوب است چه نیازی به این مسائل حاشیه ای داریم.شما همه کارهای روی سیستمتان با کیفیت است؟یا بیشتر کار فله ای گوش کرده اید؟
      ما ایرانی جماعت لیاقت یک همچین سایتهای خوبی مثل خصوصی و شهنوازان را نداریم.بهتر است برویم فول آلبوم دانلود کنیم و کار فله ای دانلود کنیم و گوش کنیم.ما ایرانی ها به کار فله ای بیشتر عادت داریم.
      کار لوکس را دوس نداریم.وای بر ما

      به عمل کار برآید به سخندانی نیست

  2. آقای کامرانی پور عزیز
    با درود و احترام
    متأسفم که شما مطلب مرا کامل نخوانده و برآشفته شده اید. اتفاقاً شخصاً در نوشته ام، هم از ایشان و هم از سایر دوستان تشکر کرده ام و گفته ام برخی کارها را که نداشته ام در این تارنما پیدا کرده ام.
    خوشبختانه من بلد نیستم به تندی شما و با شتاب پاسخ نویسی کنم، اما دوست عزیز و نادیده، مطمئن باشید در کوزه ی همه ما و خود شما، اندک چیزی یافت می شود و آن قدرها هم خالی نیست. بنده هم همان طور که در مطلع عرایضم نوشته ام، این تذکر را صرفاً از باب دلسوزی داده ام. مبنای علمی بودن و حرفه ای بودن آن هم بماند برای مجالی دیگر.
    * توضیح بیشتر:
    ۱- این خطر هست که با جایگزین شدن نسخه های ادیت شده، تا یکی دو دهه دیگر کمتر اثری از نسخه های اصیل تر در دسترس مانده باشد و مطمئناً تا آن زمان نرم افزارها و ابزار قوی تری در اختیار خواهیم داشت. برای همین به دوستداران و علاقه مندان توصیه کردم نسخه های قبلی خود را نیز حفظ کنند. چون این طور که تجربه نشان داده خود ما باید نگهبان و پاسدار این آثار باشیم زیرا هنوز مرجع رسمی برای آرشیو آثار موسیقایی در کشور نداریم.

    ۲- همه ما امکان اشتباه کردن و خطا داریم. وقتی به همین چند آلبوم قرار گرفته بر تارنمای شهنوازها نگاه می کنید، در آلبومی که از استاد بهاری گذاشته شده است، متأسفانه همان اشتباهی که عمده ی تارنماها (بدون مراجعه به نسخه اصلی کار)‌ کرده اند، تکرار شده است:
    http://shahnavazan.blog.ir/post/Ali-Asghar-Bahari-Kamancheh-Remastered

    و هم روی جلد (کاور) و هم در نامگذاری ترک ها نوشته شده: ابوعطا و اصفهان. خودتان گوش کنید و ببینید اثری از ابوعطا یا اصفهان هست یا نه. ابوعطا که ماهور است و اصفهان چهارکاه!
    پس قبول بفرمایید که همه چیز را همه کس دانند. البته به هیچ وجه از آوردن این نمونه قصد زیر سوال بردن زحمات این عزیزان را نداشتم. شاهدی بود بر مدعا و بس.
    نوشته ی اینجانب هم بیشتر جنبه تذکر و سپاسگزاری داشت و همین جا هم یک بار دیگر از همه دوستان که با وجود گرفتاری به موسیقی مظلوم کشورمان می پردازند، از جمله تارنمای زیبای شهنوازان، تشکر می کنم و برایشان مانند همه دوستان امید موفقیت دارم.

    امیدوارم اگر هنوز با این توضیحات قانع نشده اید، حداقل اندکی آرام تر شده باشید. پیمایش هر مسیر هنری و به ویژه موسیقی، بهترین و درست ترین و امن ترین راه برای رسیدن به تعالی در زندگی است که همانا آرامش بیشتر است.

    *از یاوری مدیریت تارنمای خصوصی هم بسیار سپاسگزارم که مجال این گفت و گو را برای ما فراهم آوردند.

  3. در پاسخ به نظرات دوستان علی و kamranipour باید بگم که
    دوستان چرا بحث بی مورد میکنید واقعا؟
    مهم اینه این کارها الان با کیفیت خوب دارن شنیده میشن
    حتی به افلاطون که بزرگترین فیلسوف تاریخ بشریه. انتقاداتی وارد کردند و نقدها نوشتن کتابها نشوتن قلم ها فرسودن
    حالا بنده خدا این وب شهنوازان که دیگه جای خود داره.
    ۱۰۰ مطلق هستن نه.ولی کارشون واقعا خوبه.و حرفه ای هستن.حقیقت مسئله اینه کسی پیدا نشده و پیدا هم بعیده بشه که کارهارو با این ذوق و سلیقه و با این کیفیت منتشر بکنه اون هم به صورت رایگان در قبال این همه وقتی که مشخصه چقدر وقت دارن میزارن.۵ ۶ کار گرفتم ازشون.انصافا کارشون خوبن.اگه پولی هم بود من حاضر بودم پول بابتش بدم.
    جناب kamran عزیز شمام خیلی تند رفتی و هم شما جناب علی عزیز
    متعادل باشید.نه یه چیزی رو بکوبیم نه بت بکنیم.
    کارشون خوبه و امیدوارم بهتر هم بشه.به شخصه کارهای خصوصی و شهنوازان و شب عاشقان به نظرم تو کل سایتها و وبلاگها بهترین هستن و ارزش وقت گذاشتن رو دارن که کارهاشون رو دنبال بکنی
    ما ایرانیها یکم افراطی و تفریطی هستیم.به جای استقبال و کمک به یه مسئله ای یا میکوبیمش حمله میکنیم و سرکوبش میکنیم یا بی مورد دفاع میکنیم.این وب خوب هم خالی از ایراد نیست.ولی باید بپذیریم مطرحه و جزو بهترین هاست.خودمم قبول دارم اینو
    همونجور که خصوصی بهش انتقادات و ایراداتی وارد هست.اما جزو بهترین هاست بهرحال.
    از همگی زحمتکشان وب های خصوصی شهنوزاان و شب عاشقان کمال تشکر رو دارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تـلـگرام خصـوصـی