دو شب از کنسرت چهره به چهره ، جشن هنر شیراز سال ۵۶ – شجریان و گروه شیدا

دو شب از کنسرت چهره به چهره ، جشن هنر شیراز سال ۵۶

دو شب از کنسرت چهره به چهره ، جشن هنر شیراز سال ۵۶

این کنسرت قصه داره برای خودش: سه شب این کنسرت رو تو شیراز اجرا کردیم. بعد از ظهری که شبش کنسرت سوم اجرا می شد، تو هتل نشسته بودیم و داشتیم حرف می زدیم. شجریان به لطفی گفت: محمدرضا! می خوام برای اون تصنیف آخر، به جای شعر سعدی [ما را همه شب نمی برد خواب] این شعر و بخونم:
ماییم و نوای بی نوایی / بسم الله اگر حریف مایی
لطفی گفت: نه! نه! بسم الله چیه، بسم الله چیه؟ نمی خواد! … دیگه نمی دونست که خودش چند سال بعد سر کنسرت هو می کشه و …
شجریان سرش رو انداخت پایین و هیچی نگفت. شب آخر کنسرت بود و تا آخر برنامه رفتیم که یه دفعه شجریان خوند: ماییم و نوایِ … گروه وایستاد. اصلا انتظار همچین چیزی رو نداشتن. لطفی یه نگاه غضب آلود انداخت و من گفتم حالاست که کنسرت به هم بخوره … در واقع کنسرت نابود شده بود. همون موقع هم شجریان فهمید که چی شده! ارکستر وایستاد دیگه … لطفی با سازش که مثل ارکستر صدا می داد دنباله رو گرفت و یه نگاه تندی به گروه کرد و اونا هم دنبال اونو گرفتن و زدن. آخرین نتی که زدن، هنوز مردم دست زدن رو شروع نکرده بودن که لطفی با عصبانیت پا شد و سازشو ورداشت و رفت.
من پا شدم رفتم پیش لطفی که مبادا این “نره غول” (با شوخی و ظرافت می گوید!) کاری دست شجریان بده. طفلک شجریان هم لاغر و مردنی!! (غش غش می خندد) رفتم پیش لطفی و هی باهاش حرف زدم که: آقای لطفی! آروم بگیر، آروم بگیر! و حالا شجریان هم بیرون اتاق وایستاده با گردن کج! (می خندد و سرش را تکان می دهد!) من رفتم شجریانو بغل کردم و بوسیدمش و دوباره رفتم پیش لطفی که آقای لطفی چیزی نگی. رفاقت خودتونو سر این چیزها به هم نزنین. به هر حال با چه تلاشی لطفی رو آروم کردم و به خیر گذشت… [پیر پرنیان اندیش]

دو شب از این کنسرت ضبط شده است. یکی سیاه و سفید و شب دیگر رنگی ضبط شده. فرق این دو اجرا علاوه بر تفاوت در تحریر آوازها اشعار بیشتری هست که در شب سیاه و سفید اجرا شده است. کار منتشر شده در شرکت دل‌آواز مربوط به اجرای رنگی این کنسرت هست.

یک شب از اجرای باغ فردوس رو از اینجا دریافت کنید و اجرای تصویری باغ فردوس که مربوط به شب دیگر این اجرا است را میتوانید از اینجا دریافت کنید.

محمدرضا شجریان
محمدرضا لطفی

عبدالنقی افشارنیا: نی
میر اسماعیل صدقی‌آسا: بربت
زیدالله طلوعی: رباب
بیژن کامکار: دف
پشنگ کامکار: سنتور
ارژنگ کامکار: تنبک
هادی منتظری: کمانچه
درویش‌رضا منظمی: کمانچه

فایل تصویری شب رنگیفایل صوتی شب رنگی
*
فایل تصویری شب سیاه و سفیدفایل صوتی شب سیاه و سفید

پخش آنلاین دو شب از کنسرت چهره به چهره :

دریافت از کانال تلگرام

 آموزش دانلود

حُسنت به اتفاقِ ملاحت، جهان گرفت
آری، به اتفاق، جهان می‌توان گرفت
افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع
شکر خدا، که سرِّ دلش در زبان گرفت
می‌خواست گُل که دم زند از رنگ و بوی دوست
از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت
آسوده بر کنار، چو پرگار می‌شدم
دوران، چو نقطه، عاقبتم در میان گرفت
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان
کین فتنه‌ها که دامن آخِرزمان گرفت
زین آتش نهفته که در سینه من است
خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت
مِی خور! که هر که آخر کار جهان بدید
از غم سبک برآمد و رَطل گران گرفت
آن روز شوقِ ساغرِ مِی خِرمَنم بسوخت
کآتش ز عکسِ عارضِ ساقی در آن گرفت
بر برگِ گُل، به خونِ شقایق نوشته‌اند:
«کآن کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت»
حافظ! چو آب لطف ز نظم تو می‌چکد
حاسد چگونه نکته تواند بر آن گرفت؟

*********

زاهد پشیمان را ذوق باده خواهد کشت
عاقلا مکن کاری کآورد پشیمانی

*********

گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو برو
شرح دهم غم تو را نکته به نکته مو به مو
ساقی باقی از وفا باده بده سبو سبو
مطرب خوش نوای را تازه به تازه گو به گو
در پی دیدن رخت همچو صبا فتاده ام
خانه به خانه در به در کوُچه به کوچه کو به کو
میرود از فراق تو خون دل از دو دیده ام
دجله به دجله یم به یم چشمه به چشمه جو به جو

*********

ما را همه شب نمی‌برد خواب
ای خفته روزگار دریاب
در بادیه تشنگان بمردند
وز حله به کوفه می‌رود آب

*********

یارا تو کجا و ما کجاییم
تو یار که‌ای و ما توراییم
ماییم و نوای بینوایی
بسم لله اگر حریف مایی

(این پست کلا ۳,۰۲۴ بار دیده شده که ۱ بار آن برای امروز بوده)

32 thoughts on “دو شب از کنسرت چهره به چهره ، جشن هنر شیراز سال ۵۶ – شجریان و گروه شیدا

  1. استاد هوشنگ ابتهاج(سابه) در کتاب خاطراتشون درباره ی این شب کنسرت نکته ی جالبی را فرمودند. که خلاصش اینه:
    این اجرا شب بعد اجراییه که به صورت رنگی موجوده. استاد شجریان به مرحوم لطفی پیشنهاد می دند که بعد از “ما را همه شب نمی برد خواب”، شعر “ماییم و نوای بی نوایی” را اجرا کنند که البته استاد لطفی نمی پذیرند (این جوری که سایه میگه شعرش را نمی پسندند هرچند بعدها خود ایشان همین نوع شعرها را آواز می خونند).
    هنگام اجرا استاد شجریان کاری که می خواستند را انجام می دهند.
    نکته ی جالب اینه که همون طور که آقای ابتهاج گفتند، درست بعد از اجرا جناب لطفی سریعا صحنه را ترک می کنند(توی فیلم هم مشخصه)

  2. سلام آقا مهبد.
    دستتون درد نکنه بسیار بسیار عالیه.
    آقا مهبد برای دریافت فایل از سایت یوتوب میتونین کمکم کنین و راهنماییم کنین که بدون فیلتر شکن چطوری میتونم از یوتوب فایل دریافت کنم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  3. خدا رحمت کند استاد فقید لطفی را
    خدا حفظ کند استاد بزرگ شجریان را
    واقعا این دو استاد هر کدام سهم بسیار عظیمی در حفظ میراث موسیقیایی و احیای ادبیات فاخر در دوران معاصر داشته‌اند

  4. سلام آقا مهبد
    هر کاری کردم نتونستم پیدا کنم
    ترا خدا اگه میشه یه سایت معرفی کنین تا منم بتونم فایلای یوتوب را دانلود کنم.
    ترا خدا کمکم کنین.
    همیشه خدا پشت و پناهت باشه.

  5. جناب مهبد سلام
    اون کار نازنین که در حضور سیامک اقاییست رو نه میتونم ببینم نه میتونم دانلود کنم چه کار کنم
    ممنون

  6. شجریان انسان بزرگی است ولی چند جا بدجور به لطفی نارو زد:
    اول همین کنسرت چهره به چهره که اون شعر مزخرف آخر رو خوند.که البته بعدا به اشتباه خودش پی برد و در انتشار آلبوم حذفش کرد
    دوم کار مشترک بیداد که قرار بود روی ب با تکنوازی و آهنگسازی لطفی اجرا بشه که در نبود لطفی ,شجریان و مشکاتیان اون قسمت همایون با بیکچه خانی رو که جای دیگری اجراشده به آلبوم چسبوندن!!!
    سوم آلبوم معمای هستی که شجریان بازهم یکطرفه قسمت تارنوازی لطفی رو حذف کرد!!۱

    1. از نظر من بسیار کار جالب و زیبایی بود و مرا شگفت زده کرد و در جواب کامت قافله سلار میگویم این چنین صحبتهای کورکورانه اختلافاتی رو پیش می آورد در صورتی که موسیقی و بخصوص موسیقی سنتی به یک همبستگی و آرامش درونی نیاز دارد و مگر شما چند سالته یا مگه بالاترین فرد موسیقی جهان هستی که به استاد محمدرضا شجریان و استاد لطفی میگویی شجریان و لطفی . لطفا و خواهشا از تمامی دوستان میخواهم در صحبتها و کامنتهای خود درجات شخصیتها را فراموش نکنند . موسیقی ما موسیقیی لطیف است پس لطافتش را حفظ کنید . ممنون

    2. تو آلبوم بیداد جناب بیگجه خانی به اصرار خود مرحوم لطفی آمدند و تو اون آلبوم تار نواختند، شما به جای این انتقادات کمی هم مطالعه بفرمایید بد نیست.

  7. با سلام خدمت شما مهبد خان عزیز فایل صوتی کنسرت همایون شجریان به طور کامل به دست بنده رسیده البته کیفیتش خوب است و بجز چند دقیقه اول که به علت ترس از نگهبانان چند بار داخل کیف رفته و دوباره درآمده و صدای زیپ می آید بقیه کیفتش شاید از آنچه شما در فیس بوک گذاشته اید بهتر است البته نمی دانم چگونه آنرا بارگذری و در اختیار شما بگذارم

  8. با سلام خدمت شما فایل همایون رو با هر زحمتی بود آپلود کردم چون اولین بارم بود شاید خوب نشد به هر حال این آدرسش است اگه درست باشه البته چند بار امتحان کردم کیفیت کار رو هم اگه بد بود به خوبی خودتون ببخشید این هم آدرس:
    https://www.firedriv.com/file/1A2834D2C59A0305

  9. با سلام مجدد این اجرا مربوط به تاریخ شنبه شانزدهم مرداد می باشد و در ساعت شش آغاز شد که ظاهرا استاد شجریان نیز برای مشاهده کنسرت آمده بودند. با تشکر

  10. سلام بر دوستان اهل دل ومهبد عزیز این اجرای چهره به چهره واقعا زیباست ولی اجرای باغ فردوس تهرانش واقعا زیبا اجراشده واین استاد شجریان بزرگ هیچگونه جمله تکراری نداره وطور دیگه ای خونده با جملات تحریری که در شیراز نخونده

    1. اتفاقن من اجرای شب آخر شیراز رو بیشتر دوست دارم
      به نظرم هرچی بیشتر خوندن این آوازرو بیشتر به اون کمال مورد نظرشون رسیدن
      به زودی اجرای باغ فردوس رو هم قرار میدم

  11. دوستان در جایی خوندم که در آلبوم بیداد به نقل از استاد لطفی شدت لرزش دست استاد بیگچه خانی چنان بالا بود که احتمال میدادند نتونه کار نوازندگی تار اثر رو به خوبی انجام بده ولی این لرزش در عصای دستش معلوم بود ولی به محضی که تار و دست گرفت به قول استاد لطفی انگار هیچ وقت لرزشی در دستان این استاد چیره دست وجود نداشته است و خلق اثر کردند که بعنوان آثار ملی استاد شجریان ثبت شد و حضور استاد بیگچه خانی بنا به دعوت استاد فقید لطفی عزیز بوده است.یاد دو استاد گرانقدر و اسطوره ملی ایران گرامی و سلامتی برای استاد شجریان عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *