دوتار نوازی حاج قربان سلیمانی – ضبط شده توسط کیهان کلهر

دوتار نوازی حاج قربان سلیمانی - ضبط شده توسط کیهان کلهر

دوتار نوازی حاج قربان سلیمانی

این آلبوم در علی‌آباد قوچان توسط کیهان کلهر ضبط شده است و به صورت رسمی در ایران منتشر نشده است.

 ۱۲۸kbps – ۶۱٫۱۹MB  :   مستقیم | مدیافایر

پخش آنلاین:

دریافت از کانال تلگرام

طراح کاور: mfathikb

 آموزش دانلود

(این پست کلا ۱۸,۴۷۱ بار دیده شده که ۱ بار آن برای امروز بوده)

11 thoughts on “دوتار نوازی حاج قربان سلیمانی – ضبط شده توسط کیهان کلهر

    1. درود بر نگهدارندگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم

      سپاس و خاکساری باشندگان فرهنگ و هنر این دیار نثار اندیشه و خرد استاد کلهر

  1. سلام
    بسیار زیبا و غرور انگیز بود برای ما خراسان شمالیها . حیف که روزگار امثال استاد حاج قربان را از ما میگیره . سپاس و قدردانی از استاد کلهر بزرگوار برای ضبظ این اثر ماندگار

  2. من اینجا بس دلم تنگ است
    و هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است
    بیا ره توشه برداریم
    قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم،
    ببینیم آسمان هرکجا آیا همین رنگ است؟
    (یاد ایام بخیر _دوران شیرین کودکی و جمع خانوادگی پر از صمیمیت با این اهنگ و دوتار های این چنینی و خواندن شعر های پدر با آن_خدایا خودت نگه دار پدر و مادر های این سرزمین باش_الهی آمین و صد الهی آمین

  3. “King of the Northern Country Blues Enchanters”
    این رکورد به معنای واقعی کلمه مسحور کنندست. نغمه بی امان ساز حاج قربان مثل جادو روح رو به تسخیر در میاره و توالی بی امان نتها یکی پس از دیگری با سماجت بر پرده گوش فرود میان و ذهن رو از خیال لبریز میکنند. لقب «بخشی» که به برخی از روایتگران فرهنگ و نوازندگان دوتار در ترکمنستان، ترکمن‌صحرا و خراسان داده می‌شه در فرهنگ کهن اون مناطق به کاهنان، روحانیون یا پیشوایان دین مغول، ساحران، جادوگران و منجمان هم داده میشد. بخشی حاج قربان سلیمانی و دوتارش شاید از آخرین‌‌ افسونگران موسیقی فولکرور شمال خراسان بوده باشند که با جادوی روایتگری و نوازندگیشون برای نسلها روح مردمان اون منطقه رو تسخیر کردن.
    نکته جالب برای من اینه که چنین مجموعه منحصربه فردی چند سال بعد از درگذشت قربان سلیمانی به گوش من و بسیاری از دوستداران موسیقی نواحی رسید (دم کیهانِ کلهر و شما بابت این مرجع گرم) و این خیلی من رو به یاد داستان انتشار آلبوم “King of the Delta Blues Singers” از هنرمند فولک نابغه ولی فقیر و گمنام سیاهپوست اهل میسیسیپی به نام رابرت جانسون انداخت که سالها پس از مرگش شنیده شد. جالب اینکه تا ۲ سال بعد از شنیده شدن ترانه هاش توسط چند موسیقی شناس هیچکس حتی از مرگش تو ۳۷ سالگی خبر نداشته!. حدود ۲۰ سال بعد از مرگش کمپانی کلمبیا اولین و آخرین آلبومش متشکل از ۱۶ ترانه رو بیرون میده که گردوخاک عجیبی تو دنیای موسیقی بلوز میکنه تا اونجا که عنوان تاثیر گذارترین موزیسین بلوز تو قرن بیستم رو میگیره به همین خاطر این مجموعه برام ارزش خاصی پیدا کرد. به نظرم کاور این ۲ آلبوم هم حتی شباهت غریبی به هم دارن، چشمان خالی از نگاه حاج قربان و نگاه دزدیده شده رابرت جانسون به زمین هردو گویی به درون خود دوخته شده اند انگار که فقط برای روح خود مینوازند.

  4. این رکورد به معنای واقعی کلمه مسحور کنندست. نغمه بی امان ساز حاج قربان مثل جادو روح رو به تسخیر در میاره و توالی بی امان نتها یکی پس از دیگری با سماجت بر پرده گوش فرود میان و ذهن رو از خیال لبریز میکنند. لقب «بخشی» که به برخی از روایتگران فرهنگ و نوازندگان دوتار در ترکمنستان، ترکمن‌صحرا و خراسان داده می‌شه در فرهنگ کهن اون مناطق به کاهنان، روحانیون یا پیشوایان دین مغول، ساحران، جادوگران و منجمان هم داده میشد. بخشی حاج قربان سلیمانی و دوتارش شاید از آخرین‌‌ افسونگران موسیقی فولکرور شمال خراسان بوده باشند که با جادوی روایتگری و نوازندگیشون برای نسلها روح مردمان اون منطقه رو تسخیر کردن.
    نکته جالب برای من اینه که چنین مجموعه منحصربه فردی چند سال بعد از درگذشت قربان سلیمانی به گوش من و بسیاری از دوستداران موسیقی نواحی رسید (دم کیهانِ کلهر و شما بابت این مرجع گرم) و این خیلی من رو به یاد داستان انتشار آلبوم “King of the Delta Blues Singers” از هنرمند فولک نابغه ولی فقیر و گمنام سیاهپوست اهل میسیسیپی به نام رابرت جانسون انداخت که سالها پس از مرگش شنیده شد. جالب اینکه تا ۲ سال بعد از شنیده شدن ترانه هاش توسط چند موسیقی شناس هیچکس حتی از مرگش تو ۳۷ سالگی خبر نداشته!. حدود ۲۰ سال بعد از مرگش کمپانی کلمبیا اولین و آخرین آلبومش متشکل از ۱۶ ترانه رو بیرون میده که گردوخاک عجیبی تو دنیای موسیقی بلوز میکنه تا اونجا که عنوان تاثیر گذارترین موزیسین بلوز تو قرن بیستم رو میگیره به همین خاطر این مجموعه برام ارزش خاصی پیدا کرد. به نظرم کاور این ۲ آلبوم هم حتی شباهت غریبی به هم دارن، چشمان خالی از نگاه حاج قربان و نگاه دزدیده شده رابرت جانسون به زمین هردو گویی به درون خود دوخته شده اند انگار که فقط برای روح خود مینوازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *