صحبتهای سهراب پورناظری در مورد موسیقی ایران و کنسرتنمایش سی در برنامهی زندهی اینترنتی «آهنگ»
۷ شهریور ۹۶
مستقیم | مدیافایر
پخش آنلاین:
در سى “هدف” مهم است. نمایان شدن “عشق” زیباست ؛ زال براى عشق میجنگد
ما منتظر استقبال بودیم ، اما نه چنین استقبالى ، ۱۱۴۰۰۰ نفر در “سى” بعد از چرارفتى که حدود پنجاه هزار نفر ، شوکه کننده بود. چنین استقبالى در زندگى ام ندیده بودم
من و همایون شجریان حتى تا ساعت پنج صبح درگیر حل کردن مسئله ى ترافیک بودیم.
هزاران بار این اتفاقات مارا نا امید میکرد ولى ایستادگى کردیم
ارى که تلویزیون باید بکند و نمیکند ؛ ما در “سى” انجام دادیم . منتقدین و کارشناس ها و اهل هنر میگویند میلیارد میلیارد درامد داشته است. بیاییم به این فکر کنیم که در موسیقى آمده و خرج فرهنگ و هنر شده. کمى کارشناسان ریلکس باشند ؛ بگذارند مخاطب شوکه کننده این اثر که شدید در حین اجرا با این نمایش ارتباط برقرار میکند لذت ببرد.
ما نمیخاستیم شاهنامه روایت کنیم ویا شاهنامه خوانى کنیم ؛ موسیقى حماسى ما از نظر جهان بینى با موسیقى ردیف ما ، یکى نیست . در “سى” ۳ تا ۴ تصنیف کاملا سنتى داریم ولى نمیشود از آثارمان که یک کودک ۵ ساله زمزمه شجریان میکند ، گذر کرد .
فقط آثار سمفونى این اثر بصورت پلى بک هست . این چالش نیست. صحنه ما انقدر بزرگ نیست . تا همین الان انتقاداتى هست گاها افرادى که تا الان به سعد اباد نیامده اند و نمیدانند کدام کاخ ، این پروژه اجرا میشود . کسانیکه نگران ستون هاى کاخ سعد اباد اند به فکر تخت جمشید نیستند( بهرام رادان با دستگاه هاى خاص مکانیکى دقیق در ان صحنه حضور دارد ؛ صحنه اویزان بودن از ستون) این ها “بهانه” است. ما هر کارى میکنیم منتقدین صحبت ها میکنند و به جایى هم نمیرسد. من در فستیوال هاى خارجى گاها به فضاهاى خشتى خیلی قدیمی براى اجرا می رویم . کاخ سعد اباد کاملا نو و قوى است.
همایون شجریان مدیریت رفتارش آموختنى است. ایشان در خوانندگى بهترین و در بالاترین سطح تکنیک هستند.