جشنواره موسیقی حماسی ایران – اجرای سید خلیل عالینژاد
سال ۱۳۷۶ در تالار اندیشه، جشنواره موسیقی حماسی به همت حوزهی هنری برگزار شد. بعد از اجرای درویش امیر حیاتی، سید خلیل به روی صحنه آمد و به نوازندگی پرداخت.
در بخشی از برنامه مقامهای سوار سوار، سماع رقم چهارم، جلوشاهی و خان امیری را اجرا کرد و زیبایی کارش در آن بود که ماهور ایلامی و عالی مکان رابرای اولین بار عرضه نمود که هنر اجرایش مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت.
سوار سوار از مقامهای باستانی است که حالات مختلف صدای پای اسب را تداعی میکند.
در آغاز با ریتمی کند موسوم به دو نعل و سپس مقداری تندتر موسوم به سه نعل و بعد چهار نعل و تاخت و نشیب و فراز و در آخر آنقدر کند میشود که گویی اسب از حرکت میایستد.
دانلود با لینک مستقیم – دانلود از آپلودبوی
پخش آنلاین جشنواره موسیقی حماسی ایران :
مولای! مه مداح لکم مدح تو واتم
وه ای لفظ لکی در طلب مدح و ثناتم
در شوق و شعف بلبل بُستان لقاتم
گیان و بدن روح وه تسلیم رضاتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ای شیر زبر دست خدا یار نبی پشت
کی شان تو آن عمرو و اگر مرحبتی کشت
یا مره بن قیس دو حص کین وه سر انگشت
عاشق وه دو بازوی در قلعه گشاتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ای دست تو در صغر سنه حیه ژه هم درّ
ای تیغ تو صمصام حق و راس عدو بر
ای ناجی احباب دشمن دین مر
ای شاه نجف مایل آن مهر و وفاتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ای وقت غزا غالب و ای میر غضنفر
ای سرور دین ! قلعه گشای در خیبر
ای اهل صفا (؟) جرعه ده و ساقی کوثر
افزای له ترازوی لطافت حسناتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ای خلقت عالم ژه تو از عالم ذر وی
ای لطف تو آن داد اخی قوت تر وی (؟؟؟)
ای بارکش هیزم تو ضیغم مر وی (؟؟؟)
ای شاه نجف عاشق انوار لقاتم
عاشق وه دو بازوی در قلعه گشاتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ای هر که ژه دل ری وه تو بی ری وه خدا وی
از همت تو جمله شهانِ شو (؟) وه گدا وی
از همت او درد و دوا فقر و فنا بی
از لطف تو با فقره،من از فقراتم
عاصی و خطاکارم شها روی وه تو هاتم
ملامنوچهر کولیوند
***********
عالی مکان ای یا عالی اعلا
یا عالی اعلا یا عالی مکان هی
ای سلطان دین بِرّٓ (؟) سبحان هی
والی ولایت شایِ والاشان هی…
غلامرضا خان ارکوازی