دیسکوگرافی ردیف سازی موسیقی سنتی – مجموعه آثار منتشر شده در ردیف سازی
درود همراهان عزیز. در گذشته پستی برای دیسکوگرافی ردیف آوازی قرار داده بودیم، اینک دیسکوگرافی ردیف سازی موسیقی سنتی را برایتان آماده کردهایم.
هیچکدام از این آثار را ما برای دانلود قرار ندادهایم. تنها کاری که کردیم این بود که لینکهای دانلود را از فضای نت جمعآوری کردیم و در اینجا قرار دادیم. لینکهای دانلود ابتدا وارد سایت منبع میشود و بعد میتوانید از آنجا دانلودشون کنید. اگر کاری پاک شده باشه(تا جایی که چک کردم تمامی آثار در دسترس هستند برای دانلود) و نتوانستید دانلودشان کنید در خود سایت یا وبلاگ منتشر شده اعلام کنید ممکنه درست بشوند اگر درست نشدند دست ما نیست و نمیتوانیم آثار را برای دانلود آپلود کنیم و بهترست بخریدشان. ما تمامی این آثار را داریم حتی تعدادی از برنامههایی که لینک دانلودشان را پیدا نکردیم ولی همانطور که در بالا عرض کردیم ما این آثار را برای دانلود قرار نمیدهیم. بعضی از آثار فقط لینک دانلودشان را پیدا کردیم و لینک خریدی نداشتند برای همین فقط لینک دانلود را قرار دادیم بعضی دیگر هم برعکس و لینک دانلودی برایشان پیدا نکردیم. تعدادی هم نه لینک دانلود پیدا کردیم نه لینک خرید ولی قرارشان دادیم تا اگر دوستی آدرسی برایش پیدا کرد به لیست آثار اضافهش کنیم.
تعداد آثار ۵۳تامیباشد. اگر دنبال اثر خاصی هستید سرچ کنید شاید راحتتر به دستش بیاورید. اگر هم اثری میشناسید که ما ذکر نکردیم لطف در کامنتها برایمان درج کنید. با این تذکر که ما تمرکز را روی آموزش ردیف گذاشتیم و دستورهای مقدماتی و پیشرفته هر سازی را قرار نداده ایم. مثلا آلبوم «دستور دوره مقدماتی تار و سه تار کتاب اول هنرستان – حسین علیزاده» در این لیست قرار نگرفته است.
ردیف تار و سه تار(۲۵)
تار – فخامالدوله بهزادی
دانلود: ۱ - ۲
خرید
*****
ردیف تار آقاحسینقلی – علیاکبرخان شهنازی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳
خرید: ۱ - ۲ - ۳
*****
ردیف تار دورهی عالی – علیاکبر شهنازی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳
خرید: ۱ - ۲ - ۳
*****
هفت دستگاه موسیقی ایران – تار: مرتضی نیداوود
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید ماهور: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید چهار باغ: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
ردیف تار و سهتار میرزا عبدالله – نورعلی برومند
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ منبع
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
*****
جواب آواز بر اساس ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی – تار: ارشد تهماسبی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
ردیف تار موسی خان معروفی به کوشش محمدرضا شجریان – محسن آبفروش
دانلود: ابوعطا - افشاری
خرید
*****
ردیف تار موسی معروفی – سلیمان روحافزا
دانلود منبع
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷ - ۸ - ۹ - ۱۰
*****
ردیف تار آقا حسینقلی به روایت استاد حاج علی اکبر خان شهنازی – رضا وهدانی
در آرشیو ما موجود است ولی جایی رسمی برای خرید پیدا نکردیم
*****
ردیف تار میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند – ارشد تهماسبی
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
*****
ردیف تار میرزا عبدالله به روایت نورعلیخان برومند – حسین علیزاده
دانلود
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
نسخهی جدید
*****
ردیف سهتار میرزا عبدالله به روایت نورعلیخان برومند – حسین علیزاده
دانلود
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
*****
ردیف سهتار – یوسف فروتن
دانلود: ۱ - ۲ - ۳
خرید: ۱ - ۲ - ۳
*****
درسهایی از استاد نورعلی برومند – سهتار
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
ردیف سهتار میرزا عبدالله – مهرداد ترابی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷ - ۸ - ۹ - ۱۰ - ۱۱ - ۱۲ - ۱۳ - ۱۴
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷ - ۸ - ۹ - ۱۰ - ۱۱ - ۱۲ - ۱۳ - ۱۴
*****
ردیفنوازی و بداههنوازی سهتار هفت دستگاه موسیقی ایرانی – محمود تاجبخش
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷
*****
ردیف سهتار – سعید هرمزی
خرید: ۱ - ۲
*****
ردیف سازی موسیقی ایران – تار و سهتار – داریوش طلایی
دانلود
خرید
*****
ردیفنوازی تار، ماهور – محمد عذاری
دانلود
*****
روایت، ردیف نوازی ماهور – محمدرضا لطفی
دانلود
*****
آموزش سه تار جلال ذوالفنون
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷ - ۸ - ۹ - ۱۰ - ۱۱ - ۱۲ - ۱۳ منبع
*****
کوک سهتار – احمد عبادی
دانلود: ۱ - ۲ منبع
*****
جواب آواز استاد عبدالله دوامی – نیما فریدونی(تار)
خرید: ۱ - ۲
*****
جواب آواز استاد عبدالله دوامی – نیما فریدونی(سهتار)
خرید ۱ - ۲
*****
ردیف آسان است – یمین غفاری، مهرناز دبیرزاده و حسین علیشاپور
دانلود: تار - سهتار - آواز
ردیف سنتور(۷)
ردیف سنتور میرزا عبدالله هفت دستگاه موسیقی ایران – مجید کیانی
دانلود
*****
آموزش تصویری سنتورنوازی توسط مجید کیانی
دانلود
*****
رنگ های هفت دستگاه، پژمان آذرمینا
دانلود
خرید
*****
ردیف سنتور میرزا عبدالله – محمدرضا رستمیان
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
سنطور از ردیف ابوالحسن صبا با اجرای داریوش ثقفی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳
خرید: ۱ - ۲ - ۳
*****
ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی سنتور: احمد رضاخواه
دانلود: ۱ - ۲
خرید: ۱ - ۲
فرامرز پایور (لوح اول)">*****
فرامرز پایور (لوح اول)">آلبوم ردیف دوره ی عالی چپ کوک برای سنتور استاد فرامرز پایور – مینا نیرازی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶
ردیف ویولن و کمانچه(۱۲)
نوای مهر (ردیف نوازی ویولن در دَه مقام موسیقی ایران) – همایون خرم
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶
*****
ردیف راست کوک ویولن استاد ابولحسن صبا – همایون خرم
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
ردیف چپ کوک ویولن استاد ابولحسن صبا – همایون خرم
دانلود: ۱ - ۲
خرید: ۱ - ۲
*****
اجرای کتاب دوره ردیف نوازی ویولن استاد اسدالله ملک – فرشید فرهمند حسن زاده
دانلود
خرید
*****
دوره اول، دوم و سوم ویولن – ردیف استاد صبا – رحمتالله بدیعی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ منبع
*****
هفت دستگاه موسیقی ایران روایت میرزا عبدالله – کمانچه: علیاکبر شکارچی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴
*****
ردیف میرزا عبدالله کمانچه – مهدی آذرسینا
در آرشیو ما موجود است ولی جایی رسمی برای خرید پیدا نکردیم
*****
ردیف نوازی و بداهه نوازی کمانچه هفت دستگاه موسیقی ایرانی – علیاصغر بهاری
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ جایی دیگر
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵
*****
درسهای کمانچه – کلاس علیاصغر بهاری
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷ - ۸ - ۹ - ۱۰ - ۱۱ - ۱۲ - ۱۳
*****
ردیف میرزاعبدالله. به روایت نورعلی برومند – کمانچه: حسام ایلانلو
خرید
*****
ردیف ابوالحسن صبا (دورهی اول ویلن) – کمانچه: المیرا مردانه
خرید
*****
ردیف دوامی – کمانچه نوازی – سامر حبیبی
دانلود: ۱ - ۲
خرید: ۱ - ۲
ردیف نی(۶)
ردیف نی – عبدالنقی افشارنیا
در آرشیو ما موجود است ولی جایی رسمی برای خرید پیدا نکردیم
*****
ردیف موسیقی ایران با اجرای نی – حسن کسایی
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ منبع
*****
آموزش نی – جمشید عندلیبی
در آرشیو ما موجود است ولی جایی رسمی برای خرید پیدا نکردیم
*****
ردیف نی برگرفته از ردیف عبدالله دوامی – مسعود جاهد
دانلود: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - ۷
*****
ردیف عبدالله دوامی – سیامک جهانگیری
دانلود: ۱ - ۲ - ۳
خرید: ۱ - ۲ - ۳
*****
ردیف میرزا عبدالله – سیامک جهانگیری
خرید
ردیف قانون(۲)
ردیف میرزاعبدالله برای ساز قانون روایت نورعلی برومند – ملیحه سعیدی
خرید
*****
ردیف میرزاعبدالله برای ساز قانون روایت نورعلی برومند – پریچهر خواجه
خرید
ردیف های موسیقی آذربایجانی ساز کارمون – رحمان اسداللهی، وحید اسداللهی
خرید: ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۶
موسیقی ایران، شامل دستگاهها، نغمهها، و آوازها، از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دلنشینتر، سادهتر و قابلفهم تر بوده است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشتهاند، از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» اشاره کرد.
ردیف
موسیقی امروز ایران از دوره آقا علیاکبر فراهانی (نوازنده تار دوره ناصرالدین شاه) باقی ماندهاست که توسط آقا غلامحسین (برادر آقا علیاکبر) به دو پسر علیاکبرخان به نامهای میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخته شد و آنچه از موسیقی ملی ایران امروزه در دست است، بداههنوازی این دو استاد میباشد که به نام «ردیف موسیقی» نامیده میشود.
ردیف در واقع مجموعهای از مثالهای ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهٔ رپرتوار در موسیقی غربی هم معنی است. گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زندیه و اوایل سلسلهٔ قاجاریه آغاز شدهاست. یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیفی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.
از اولین راویان ردیف میتوان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی – میرزا عبدالله – آقاحسینقلی و… اشاره کرد. ردیفهایی که اکنون موجود میباشند: ردیف میرزا عبدالله – ردیف آقاحسینقلی – ردیف ابولحسن صبا – ردیف موسی معروفی – ردیف دوامی – ردیف طاهرزاده – ردیف محمود کریمی – ردیف سعید هرمزی – ردیف مرتضی نی داوود – و… میباشند. و هم اکنون ردیف میرزا عبدالله – صبا و دوامی کاربری بیشتری دارند و بیشتر در مکاتب درس موسیقی آموزش داده میشوند.
دستگاه
هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیی از پردههای مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شدهاست و معمولاً بدین شیوه ارایه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند.موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و پنج آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارتاند از:
– دستگاه شور
– دستگاه سه گاه
– دستگاه چهارگاه
– دستگاه همایون
– دستگاه ماهور
– دستگاه نوا
– دستگاه راست پنجگاه
آواز
آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آنرا دستگاه فرعی نامید. آواز از نظرفواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و میتواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد. بهطور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم ،دارای نت شاهد و ایست ((ر)) میباشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت ((ر)) گردش میکند و در نهایت روی همان نت میایستد. بهطور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش ،روی ایست دستگاه اصلی (در اینجا شور) باز میگردد. آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی ۵تا هستند و عبارتاند از:
– آواز ابوعطا ، متعلق به دستگاه شور (درجه دوم شور )
– آواز بیات ترک (بیات زند)، متعلق به دستگاه شور ، (درجه سوم شور)
– آواز افشاری ، متعلق به دستگاه شور، ( درجه چهارم شور)
– آواز دشتی ، متعلق به دستگاه شور، (درجه پنجم شور)
– آواز بیات اصفهان ، متعلق به دستگاه همایون ، ( درجه چهارم شور)
دستگاه شور، از دستگاههای موسیقی ایران است.
غالب آوازهایی که خواننده آموزش ندیده ایرانی میخواند در یکی از مایههای این آواز میگنجد، از این رو این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم خواندهاند.
در میان دستگاههای ایرانی شور از همه بزرگتر است. زیرا هر یک از دستگاهها دارای یک عده آوازها و الحان فرعیست ولی شور غیر از آوازهای فرعی دارای ملحقاتیست که هر یک به تنهایی استقلال دارد. آوازهای مستقلی که جزء شور محسوب میشود و هر یک استقلال دارد از این قرار است: ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی.
آواز بیات ترک در پردههای شور نواخته میشود و جزو ملحقات آن طبقه بندی میشود، ولی چون از نظر شنوایی حسی شبیه دستگاه ماهور ایجاد میکند، برخی قایل به طبقه بندی آن تحت دستگاه ماهور هستند.
در مکتب آوازی اصفهان آواز بیات ترک در مشتقات دستگاه ماهور به حساب میآید اما در مکتب تهران، مایه بیات ترک را جزء دستگاه شور به حساب میآورند.
مایهها (متعلقات)
آواز ابوعطا
آواز دشتی (دشتستانی)
آواز افشاری
آواز بیات ترک – گاه بیات زند نیز برای اشاره به این آواز بکار برده شده
آواز بیات کرد – کردِ بیات نیز گفته میشود.
گوشهها
گوشههای ردیفی این دستگاه عبارتاند از:
درآمد اول
درآمد دوم
درآمد سوم: کرشمه
درآمد چهارم: گوشهٔ رهاب
درآمد پنجم: اوج
درآمد ششم: ملانازی
نغمهٔ اول
نغمهٔ دوم
زیرکش سلمک
ملانازی
سلمک
گلریز
مجلسافروز
عزال
صفا
بزرگ
کوچک
دوبیتی
خارا
قجر، فرود
حزین
شور پایین دسته
گوشهٔ رهاب
چهار گوشه
مقدمهٔ گریلی
رضوی، حزین، فرود
شهناز
قرجه
شهناز کت (عاشقکش)
رنگ اصول
گریلی
رنگ شهرآشوب
دستگاه سهگاه، یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه تقریباً در همه ممالک اسلامی متداول است. این دستگاه بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه که به امیدواری میگراید مناسب است. آواز سه گاه بسیار غم انگیز و حزن آور است.گوشههای مهم این دستگاه عبارتاند از: در آمد، مویه، زابل، مخالف، حصار، گوشههای دیگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد،پهلوی(رجز)،حاجی حسینی، مغلوب، دوبیتی، حزین، دلگشا، رهاوی، مسیحی، ناقوس، تخت طاقدیس، شاه ختایی(حدی)، مداین، نهاوند. آوازی است بی نهایت غمگین و نالههای جانسوز آن ریشه و بنیاد آدمی را از جا میکند و از راز و نیاز عاشقان دوری کشیده و از بیچارگی بی نوایان و ضعیفان گفتگو میکند ( روح الله خالقی- نظری به موسیقی).
البته حالت این دستگاه در همه جا ثابت نیست و بویژه در مخالف بسیار با شکوهاست و حتی آهنگهای شادی آوری در سه گاه فراوان هستند از جمله “امشب که مست مستم” .
گوشههای مهم دستگاه سه گاه عبارتاند از :
۱- درآمد : که معمولاً همه دستگاهها با گوشهای به نام درآمد که نشان دهنده حالت دستگاه است آغاز میشود.
۲- زابل : بر درجه سوم گام تاکید دارد.
۳- مویه : که بر درجه پنجم گام تاکید میکند و حالتی مانند شور دارد .
۴- مخالف : که بر درجه ششم گام تاکید دارد و حالت آن با سه گاه فرق دارد و میتوان از این گوشه برای مرکب خوانی به اصفهان نیز استفاده کرد .
دستگاه چهارگاه، یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه، از نظر علم موسیقی یکی از مهمترین و زیباترین مقامات ایرانی است. گام آن مانند شور و همایون، پایین رونده و مثل گام ماهور و اصفهان بالارونده میباشد، چرا که در دو حالت محسوس است. یعنی میتوان گفت که این گام، مخلوطی از گام سهگاه و همایون است و اگر نت دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم، تبدیل به چهارگاه میشود.
در گام چهارگاه همیشه دو علامت نیم پرده برشو و دو علامت ربعی فرو شو با هم وارد شدهاند و فواصل درجات این گام نسبت به تونیک عبارتاند از: دو نیم بزرگ، سوم بزرگ، چهارم درست، پنجم درست، ششم نیم بزرگ، هفتم بزرگ و هنگام، که دانگهای آن هم با یکدیگر برابرند. نت شاهد (تونیک) این دستگاه نیز در راست کوک «دو» است. حالت آغازین درآمدهای چهارگاه، با نت «لا» بسیار واضح و مشخص است و به این وسیله به راحتی میتوان آن را از سایر گامها تشخیص داد.
از میان مقامات ایرانی و به خصوص موسیقی مشرق زمین، شور، سهگاه و چهارگاه هستند که از این میان، مقام چهارگاه از همه مهمتر است. چهارگاه را گامی کاملاً ایرانی و خالص میدانند. این گام با گام بزرگ (ماژور) ارتباط دارد چرا که مانند گام بزرگ بالا رونده است. سوم بزرگ مانند گام بزرگ است (دانگهایش مثل گام بزرگ (ماژور) مساوی بوده و فاصلهٔ آخر آنها نیم پرده است) و همین طور فاصلهٔ هفتم آن مانند هفتم گام بزرگ است و فاصلهٔ محسوس تا تونیک نیم پرده میباشد.
از طرف دیگر این چهارگاه با گام کوچک (مینور) نیز ارتباط دارد و به طریقی تمامی گامهای مختلف در یک جا جمع شدهاند و بهترین صفات هر گام را انتخاب کرده تا گام چهارگاه را با صفات عالی تشکیل دهد. گام چهارگاه هم از نظر آوایی و هم گوشههای مشترک، شباهت زیادی با گام سهگاه دارد.
چهارگاه در گوشه زابل، کمی به اوج میرود. این گوشه با وجود اینکه نت شاهد و ایست ثابتی ندارد، ولی از حالت ریتمیک و ضربی بالایی برخوردار است ولی از این نظر، هیچ وقت به پای گوشه مخالف نمیرسد. مخالف اوج زیبایی چهارگاه است. حصار گوشهای است که در عین زیبایی، کمی از نظر کوک برای نوازندگان به خصوص سنتورنوازان، مشکلساز میشود. زیرا برای اجرای این گوشه در ادامه ردیف چهارگاه، بایستی نت «فا» را دیز کوک کرد (البته در راست کوک). یعنی نت فا، نیم پرده زیر میشود. این گوشه تا حدودی معادلات چهارگاه را به هم میریزد و برای اینکه بتوان به ادامه ردیف پرداخت، بایستی فرودی مجدد به درآمد داشته باشیم. گوشه منصوری نیز معمولاً پایان بخش دستگاه چهارگاه است. حالات کرشمه، بسته نگار، حزین و زنگ شتر، به زیبایی در تمام چهارگاه، خودنمایی میکنند.
آواز چهارگاه نمونه جامع و کاملی از تمام حالات و صفات موسیقی ملی ماست. چرا که درآمد آن مانند ماهور، موقر و متین است و شادی و خرمی خاصی دارد. در ضمن آواز زابل در همه دستگاهها و در اینجا حزن و اندوه درونی در آواز ما دارد. آوازی نصیحتگر، تجربه آموز و توانا مانند همایون دارد و آواز مویه و منصوری غم انگیز و حزین است. پس این دستگاه نیز به دلیل کمال خود هم گریه و زاری میکند و هم شادی میآفریند و گاهی مسرور و شادمان است و گاهی نیز غمانگیز و دلشکسته و با توشهای از متانت و وقار عارفانه شرقی.
اما روی هم رفته چهارگاه را میتوان دستگاهی محسوب کرد که مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا داراست. از ناکامیها و ناامیدیها اشک غم میریزد و در شادیها و خوشیها اشک شوق و سرور. این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات و تصانیف ملی میهنی و حماسی است به طوری که به زیبایی میتواند حالت شوق و افتخار وصف ناپذیری را در شنونده به وجود آورد. نوازندگی در این دستگاه با هر یک از سازهای ایرانی، زیبایی خاص خود را دارد ولی هنگامی که تارنوازی به اجرای چهارگاه میپردازد، چیز دیگری است.
از گوشههای اصلی این دستگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: درآمد، بدر، پیش زنگوله و زنگوله، زابل، حصار، مخالف، مغلوب، ساز بانک، حدی، پهلوی و منصوری.
دستگاه همایون یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد، ولی با این حال زمینهٔ اجرای بسیاری از لالاییها و زمزمههای متداول در نقاط مختلف ایران است. همچنین از نغمههای این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده میشود.
به دلیل استفاده از یک گام خاص و تفاوت محسوس در گام بالا رونده و پایین رونده دستگاه همایون منحصر به فردترین دستگاه موسیقی ایرانی به شمار میرود. مقایسه سایر دستگاههای موسیقی ایرانی با موسیقی دیگر ملل و خصوصاً کشورهای همجوار تشابه و یکسان بودن ریشه برخی را نشان میدهد. اما این مطلب در مورد دستگاه «همایون» صادق نیست.
دستگاه همایون و یا به تعبیری «دستگاه عشاق»، با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشههای متعددی دارد که گوشه «بیداد» اوج این دستگاه تلقی میشود.
آثار ارزشمندی از موسیقی ایرانی در سده قبل در این دستگاه ساخته و اجرا شدهاند. «رنگ فرح» از جمله این آثار است.
از لحاظ مرکب خوانی این دستگاه به دستگاههای سهگاه و شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر میکند.
یکی از آوازهای ایرانی که اسم آن در کتب موسیقی هست آواز اصفهان است که آن را از متعلقات دستگاه همایون دانستهاند. یکی دیگر از آوازهایی که از متعلقات دستگاه همایون است، آواز شوشتری است. فواصل پردهها در این دستگاه به صورت زیر است:
سل(بکار).لا(کرن).سی(بکار).دو(بکار)ر(بکار)می(بمل).می بم(کرن).فا (بکار).
نت شروع این دستگاه به طور معمول «فا» است. البته این دستگاه در کوکهای دیگری با نامهای همایون «دو» و «رِ» نیز نواخته میشود. در ردیف مرحوم کریمی از شوشتری به عنوان یکی از گوشههای این دستگاه نام برده شدهاست.
آلبوم بیداد محمدرضا شجریان با آهنگسازی پرویز مشکاتیان از جمله آهنگهایی است که در این دستگاه ساخته شدهاست.
گوشهها
گوشههای ردیفی این دستگاه عبارتاند از:
چهارمضراب
درآمد اول
درآمد دوم: زنگ شتر
موالیان
چکاوک
طرز
بیداد
بیداد کت
نیداود
باوی
سوز و گداز
ابول چپ
لیلی و مجنون
راوندی
نوروز عرب
نوروز صبا
نوروز خارا
نفیر
فرنگ و شوشتری گردان
شوشتری
جامهدران
راز و نیاز
میگلی
موالف
بختیاری با موالف
عزال
دناسری
رنگ فرح
دستگاه ماهور یکی از گستردهترین دستگاههای موسیقی ایرانی است و در ردیفهای گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد. دستگاه ماهور به علت حالت و ملودی روانی که دارد اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن ها و اعیاد نواخته میشود. این دستگاه دارای گوشههای متنوعی است که با مقام های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا میشود. ناگفته نماند تمام گوشهها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت میکنند.
ماهور «دو»
ماهور دو، ماهوری است که گام آن از دو شروع میشود. یعنی نت شاهد آن دو میباشد و در تار وسه تار با کوک «دو-سل-دو-دو» نواخته میشود. در ماهور دو همه پردهها همنام نتها هستند یعنی به ترتیب دو – ر – می– فا – سل – لا – سی – دو. به بیان دیگر ماهور دو همانند گام ماژور دو در موسیقی کلاسیک است.
ماهور «ر»
برای ویلن و کمانچه معادل آن ماهور «ر» میباشد که شاهد آن نت «ر» است و نت «دو» نیز دیز میشود.
گوشههای اصلی و زیر مجموعههای آنها
درآمد : ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)
گوشه گشایش(داد) : ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)
گوشه شکسته : ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)
گوشه دلکش : ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )
گوشه عراق : ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )
گوشه راک: (شاهد و ایست آن نت دو یک اکتاو بالاتر از شاهد و ایست درآمد است)
گوشه فیلی: (شاهد آن فاصله درست پنجم بالاتر از درآمد یعنی «سل» میباشد و ایست آن می کرن که البته درصورت بازگشت به ماهور ایست آن مطابق با ایست ماهور خواهد بود)
گوشههای ریتمیک
کرشمه
مجلس افروز
خسروانی
چهار پاره
زنگوله
نام گوشه و رنگ ها
درآمد
کرشمه
آواز
مقدمه داد
داد
مجلس افروز
خسروانی
دلکش
خاوران
طرب انگیز
نیشابورک
نصیرخوانی – توسی
چهارپاره – مرادخوانی
فیلی
ماهور صغیر
آذربایجانی
حصار ماهور – ابل
زیرافکن
نیریز
شکسته
عراق
نهیب
محیر
آشورآوند
اصفهانک
حزین
کرشمه
زنگوله
راک هندی
راک کشمیر
راک عبداله
کرشمه راک
سفیر راک
رنگ حربی
رنگ یک چوبه
رنگ شلخو
ساقی نامه
رنگ شهرآشوب
دستگاه نوا نام یکی از هفت دستگاه موسیقی سنتی ایرانی است.این دستگاه در گذشته جزئی از دستگاه شور بوده است. دستگاه نوا را آوازى در حد اعتدال که آهنگى ملایم و متوسط، نه زیاد شاد و نه زیاد حزنانگیز دارد، میشناسند. نوا یک از دستگاههایی است که به ندرت توسط اساتید اجرا میشود و آوازخوانان جوان بیشتر به سمت شور و متعلقات آن (به علت سادگی و روانتر بودن) تمایل دارند. بسیاری از اساتیدی هم که این دستگاه را اجرا کردهاند، آن اثر تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار آنان شده است. مانند چهره به چهره محمدرضا لطفی، نینوا حسین علیزاده، نوا و مرکب خوانی شجریان و دود عود پرویز مشکاتیان. هر چند که بعضی از اساتید مثل علینقی وزیری و روحالله خالقی، نوا را مشتق از شور شناختهاند، اما این دستگاه دارای تفاوت در نت شاهد و ایست و همچنین شخصیت مستقل آوازی با شور و مشتقات آن میباشد.
گوشهها
دستگاه نوا در ردیف آقا حسینقلی دارای گوشههای زیر است:
درآمد اوّل
درآمد دوم
چهارمضراب
نغمه
گردانیه
گَوِشت
نهفت
بیات راجه
حزین در بیات راجه
عشّاق
عراق
محیّر
حزین
زنگوله
نیشابورک
خجسته
مَجُسْلی
زمینهٔ حسینی
حسینی
بوسلیک
نَستاری
رهاب
عشیران
نیریز
دستگاه راستپنجگاه نام یکی از هفت دستگاه موسیقی سنتی ایرانی است.دستگاه راستپنجگاه را میتوان یکی از دستگاههای بسیار قدیمی نامید. این دستگاه بسیار شبیه به ماهور میباشد و باید گوش نوازنده ویا خواننده بسیار دقیق و آشنا به این دستگاه باشد. تفاوت این دستگاه با ماهور این است که در ماهور تحریرها بالا رونده است ولی در راست پنجگاه تحریرها پایین رونده است از این دستگاه می توان به پرده گردانی به دستگاههای دیگر وارد شد.
گوشهها
برخی از گوشه های این دستگاه که در ردیفهای رایج آمده عبارتست از: ۱-درآمد ۲-راست ۳-سپهر ۴-خسروی ۵-پروانه و…
دستگاه راستپنجگاه در ردیف آقا حسینقلی دارای گوشههای زیر است (به ترتیب):
درآمد
چهارمضراب
زنگ شتر یا ناقوس
نغمه
روحافزا
پروانه
پنجگاه
عشّاق
زابل
بیات عجم
بحر نور
منصوری
مبرقع
سپهر
عراق
محیّر
آشورآوند
اصفهانک
حزین
زنگوله
شوشتریگردان
نوروز عرب
نوروز صبا
نوروز خارا
نفیر
ابوالچپ
راوندی
لیلی و مجنون
طرز
پروانه
ماوراءالنهر
راک عبدالله
راک هندی
فرود
پروانه
نیریز صغیر
نیریز کبیر
پروانه
آواز ابوعطا، یکی از آوازهای چهار گانهٔ متعلق به دسنگاه شور در موسیقی امروز (به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است. ابوعطا با القاب دیگری مانند سارنج (صلحی) و دستان عرب نیز شناخته میشود.
گام آن با گام شور یکی است و تنها اختلاف آن با شور در توقّف مکرّر ابوعطا روی درجهٔ چهارم (نت شاهد) و درجهٔ دوم (نت ایست) میباشد و درجهٔ پنجم ثابت است. در نغمهٔ ابوعطا، نت متغییر وجود ندارد.
در ردیف موسیقی موسی معروفی گوشههای ابوعطا بعد از شش درآمد، عبارتاند از: محمد صادق خانی، کرشمه، سیخی، تک مقدم (که نوعی تحریر است)، حزین، حجاز (که در سه قسمت ذکر گردیده و مهمترین گوشهٔ ابوعطاست)، بسته نگار، بغدادی (که شبیه حجاز است)، دوبیتی، شمالی، چهار باغ، گبری، رامکلی، فرود و مثنوی.
در ردیف منقول ابوالحسن صبا، گوشهٔ خسروشیرین نیز در ابوعطا ذکر شدهاست. آواز ابوعطا در میان مقامهای قدیم به چشم نمیخورد اما از مقامهای قدیم، فواصل جان فزا، بوستان و حسینی با ابوعطا مطابقت دارند.
ابوعطا در محدودهٔ حجاز دارای نغمههایی نزدیک به الحان عربی است، اما آواز ابوعطا خود مورد پسند و به ذوق ایرانیان است.
گوشهها
این آواز در ردیف میرزا عبداللّه دارای گوشههای زیر است:
رامکِلی
درآمد
سَیَخی
حجاز
بستهنگار
چهارپاره
گَبری
آواز بیات ترک یا بیات زند از آوازهای چهارگانه دستگاه شور است که از لحاظ رابطهٔ فواصل با درآمد، قدری یکنواخت به گوش میرسد. نُت شاهد آن، درجهٔ سوم گام شور، و نت ایست آن، درجهٔ هفتم آن است.
هم رود زنان به زخمه راندن هم فاختگان به زَند خواندن
بیات ترک به دلیل نزدیکی به ماهور، قابلیت اجرایی بسیاری از گوشههای ماهور را دارد. بیات ترک تنوعی در تغییر بنیهٔ شور است که در انتها نیز به شور ختم میشود؛ زیرا اختلافی در فواصل شور و ترک (با علامت تغییر دهنده) وجود ندارد.
فواصل بیات ترک را دوم و سوم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم بزرگ، هفتم نیم بزرگ و هنگام تشکیل میدهند که با رعایت تطابق فواصل با مقام ملایم دلگشا در موسیقی مقامی منطبق است.
گوشهها
آواز بیات ترک در ردیف میرزا عبدالله شامل گوشههای زیر است:
درآمد اول
دوگاه، فرود
درآمد دوم
درآمد سوم
حاجی حسنی
بستهنگار
زنگوله
خسروانی
نغمه
فِیلی
مهربانی
جامهدران
مهدی ضرّابی
روحالارواح
آواز افشاری، منسوب به ایل افشار از طوایف ترک ایرانی و از متعلقات چهارگانهٔ دستگاه شور (به همراه ابوعطا، دشتی و بیات ترک) است.
گام افشاری به سهگاه نزدیکتر از شور است. در افشاری درجهٔ چهارم دستگاه شور نت شاهد و درجهٔ دوم آن نت ایست و درجهٔ پنجم نت متغییر محسوب میگردد.
افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانستهاند. الحان و نغمات (گوشههای) افشاری بعد از درآمدهای مختلف عبارتاند از: کرشمه، جامهدران، بستهنگار، قرایی، مثنوی پیچ، نهیب (نحیب)، عراق (برومند، صبا)، حصار (کریمی)، مسیحی (موسی معروفی)، تخت طاقدیس و صدری (صبا)، قرهباغی (کسایی)، آقا حسینقلی (صلحی) و شاه ختایی (شر-مو).
میان قطعاتی که در موسیقی ایرانی، مطابق سبک معمول ساخته شده روی تنیک افشاری کمتر فرود آمدهاند؛ بلکه همیشه روی تنیک شور رفتهاند. البته فرود بر تنیک افشاری یک قرارداد معمول نیست.
فواصل افشاری: دوم بزرگ، سوم نیم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم نیم بزرگ، هفتم کوچک و هنگام است.
آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور است، از مشهورترین آثار در آواز دشتی به سرود ای ایران اثر روحالله خالقی میتوان اشاره کرده، عارف قزوینی نیز بسیاری از تصنیفهای خود را در این آواز ارایه کرده است.
آواز دشتی را معمولاً در تار و سهتار با کوک لا («ر، لا، سل، دو») اجرا میکنند. یوسف فروتن آنرا در کوک «ر، لا، فا، دو» اجرا میکرد.
گوشهها
درآمد دشتی
اوج
بیدگانی
دیلمان
دشتستانی
پیش درآمد دشتی
حاجیانی
چوپانی
غمانگیز
مثنوی
گیلکی
کوچه باغی
سملی
سارنگی
آواز اصفهان، یکی از آوازهای پنجگانهٔ موسیقی سنتی ایرانی است. برخی این دستگاه را جزء دستگاه شور و برخی از متعلقات همایون دانستهاند. آواز و موسیقی بیات اصفهان شباهتهایی با موسیقی غربی نیز داشته و با گام هارمونیک مینور مطابقت دارد.
درود و سپاس فراوان
چند تا برنامه از سری اول مجموعه زیبای “آوای ایرانی” با واسطه دوستان از جناب محمدرضا جعفری به دستم رسیده
اگر مناسب می دونید راهنمایی بفرمایید چطور به دستتون برسونم ؟
درود و سپاس
اگر ممکنه از طریق تلگرام ارسال بفرمایید
T.me/Khosousii
متاسفانه عضو تلگرام نیستم
راه دیگری نیست ؟
khosousim@gmail.com
فایل نورعلی برومند دانلود نمیشه!!
وقتی فایلی در اینترنت جهت خرید وجود نداره
چرا امکان دانلودش رو نمیزارید؟
مثلا الان که دارم ردیف کمانچه میزنم به شدت به ردیف آذر سینا نیاز دارم ولی پیدا نمیشه!!
با درود فراوان
چند یادآوری
مجموعه آثاری که از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و همه دستگاه ها و آوازها را در بر می گیرد و توسط سازهای متنوعی نواخته شده و آوازهای آن از استاد شجریان می باشد در اینجا قابل ذکر است.
همچنین سال ها پیش، در زمان حاکمیت نوارکاست، نواری از هنرمند گرامی پشنگ کامکار موجود بود که یک سمت آن ردیف نوازی ماهور با ذکر نام گوشه ها، و طرف دوم آن بداهه نوازی بیات اصفهان بود. و متاسفانه ردی از آن در جایی مشاهده نشده است.
پیروز و سربلند باشید.
لطفا اجرای ردیف اقاحسینقلی با ساز وهدانی رو قرار بدید. همانطور که خودتان گفتید در آرشیوتان دارید.
درود اگر امکان داره ردیف وهدانی و اسمعیل قهرمانی را قرار دهید. لینک ردیف برومند هم منقضی شده،اگر ممکن باشه مجدد بارگذاری نمائید. با سپاس
03_Amuzesh,e Setar {Jeld,e Yek Shur}.rar
04_Amuzesh,e Setar {Jeld,e Yek Mahur}.rar
این دوتا خوب بارگذاری نشده. لطفا رسیدگی کنید.
با تشکر
سلام بابت زحمات زیادی که کشیدید خیلی ممنونم .
فایل های سه تار استاد ذوالفنون جلد یک ، خراب هستند و دانلود نمیشن یا اصلا باز نمیشن .
لطفا اشکال این فایل ها را اصلاح کنید .
از ردیف موسی معروفی با تار استاد آبفروش حداقل هرماه فایل یک آواز یا یک دستگاه را بارگذاری کنید .
سپاسگزارم .
فقط ابوعطا و افشاری را بارگذاری کردید و تمام ؟
سلام
سلامت باشید. متاسفانه جلد یک این اثر رو در اختیار نداریم. لینکها رو هم از سایتهای مختلف جمع اوری کردیم ومنبعشون رو هم ذکر کردیم. شاید اگر در همان سایت اعلام بفرمایید فایل سالم رو آپلود کنند.
اجازه آپلود آثار رسمی رو نداریم.
سلام مجدد
فایلهای مربوط به کتاب اول استاد ذوالفنون (ماهور و شور و ابوعطا و دشتی ) اشکال دارند و دانلود نمیشن . لطفا اصلاح شون بفرمایید . ممنونم
درود. سایت منبع رو نوشتیم. این آثار رو ما در اختیار نداریم. در همانجا مطرح بفرمایید
سلام بابت زحماتتون ازشما ممنونم .
ولی حداقل هرماه یکی از قسمت های ردیف موسی معروفی با اجرای استاد آبفروش را بارگذاری کنید .
فقط ابوعطا و افشاری بارگذاری شد و دیگه فراموش شد .
خدانگهدار
درود
لطفا ردیف نی استاد افشارنیا رو بارگذاری کنید.
سپاس